Hjem / Flere kategorier / Buekorpsenes Dag

Buekorpsenes Dag

Da var Buekorpsenes Dag over, og heidundrende for en dag det var!

Sydnæstamburen Trond Størksen og Nordnæs' fanebærer Bjørn Inge Borge Aase

Se bilder fra dagen her.

Torstein Thune
Publisert 21.05.2006 10.34

Da var Buekorpsenes Dag over, og heidundrende for en dag det var!

Sydnæstamburen Trond Størksen og Nordnæs' fanebærer Bjørn Inge Borge Aase

Dagen begynte tidlig på Festplassen med innledende runder i beste slager og beste fanebærerkonkuransene. Herfra var det Sydnæs’ tambur Trond Størksen, Nordnæs’ oppslager Dennis Isaksen Cheung og Dræggens’ tambur Kenneth Småen Eide som kom videre i slagerkonkuransen og Dræggens fanebærer Fabian Grimelund, Laksevågs fanebærer Jørund Grimelid og Nordnæs fanebærer Bjørn Inge Borge Aase kom videre i beste fanebærerkonkuransen.

Korpsene møttes igjen oppe på Bergenhus Festning klokken 14:20 med gamlekargjenger, før de så gikk i prosesjon bort til Festplassen. Det var et mektig syn å se så mange buekorpsfolk i et eneste stort tog.
Nede på festplassen ble buekorpsene og deres respektive gamlekargjenger tatt i mot av Frithjof Wilborn og Nordnæs’ gamlekarmusikk.

Etter mottagelsen var det klart for slagerkonkurransefinalen og fanebærerfinalen. Det var utrolig jevnt i begge kategorier, og det tok da også en stund før dommerpanelene klarte å bestemme seg. Til slutt var det Sydnæstamburen Trond Størksen og Nordnæsfanebæreren Bjørn Inge Borge Aase som gikk av med seieren. Gratulerer begge to.

Etter at begge hadde mottatt pokalene, så ble det avholdt parade for fanene, både gamle og nye faner ble det tatt parade for, og jeg tror ikke at jeg har sett så mange faneparader på en gang før. Så ble Bergenssangen sunget og dagen var så over.

Det skal nevnes at gamlekarene var på fest etterpå, så dagen var ikke helt over for de :smile:.

Bilder fra dagen finner du her.

Les også hva avisene skriver i dag om BkD 2006:

BT.no “Historisk Buekorpsenes Dag”.

BA.no “Historisk!”.

Bydelsmagasinet.no “Buekorpsenes festdag” .



74 kommentarer

  1. nina @ 21. mai 2006 - 11.15:

    Ã… jobbe seint på natten er ikke alltid så lurt en kan komme til å overse ting. I farten fallt bilde av Vågens deltaker ut av billedgalleriet, men er nå føyet til.

    <img src="http://www.buekorpsene.com/bildegalleri/albums/Annet/2006/BKD.2006/BKD.2006%20-%20287.jpg"&gt;

  2. Holly @ 21. mai 2006 - 11.47:
  3. kaffen @ 21. mai 2006 - 12.51:

    Diskusjoner vil det alltid bli. Alle finaleplassene var vel fortjent. Nordnæs vant fanebærerpokalen, der er vi alle enig i at han var flinkest, selv om det var veldig gjevnt. Finalistene i slagerpokalen var så gjevn at det for mange ville være vanskelig å kåre en vinner. Dommerenes vinner var Sydnes, folkets vinner var Dræggetamburen. Bare vær klar over det!!!!

  4. Alex @ 21. mai 2006 - 14.02:

    er det ingen bilder fra festen på Grand?

  5. nina @ 21. mai 2006 - 14.16:

    Buekorpsene.com var ikke tilstede på Grand, så ingen bilder derfra.

  6. padda @ 21. mai 2006 - 16.21:

    Hvor er logikken i det "kaffen" sier? Det var 12 eldre tamburer som er valgt, ut ifra sin ekspertise. De valgte Sydnæs. Da spiller det ingen rolle hva folket syns. 98% har ikke peiling på tromming.
    Sydnæs vant og vell fortjent var det. Tror de fleste kunne tenkt seg at en av søndags korpsene tok pokalen for beste fanebærer, men dommerne valgte Nordnæs så jeg regner med at de har peiling siden de er DOMMERE! Tulling!

  7. Torstein @ 21. mai 2006 - 16.32:

    Jeg regner med at brukerene her respekterer dommerpanelene nok til å ikke begynne å krangle om hvem som var best i konkuransene, eller om det var fortjent.

    Folkets vinner? Jeg syntes at Nordnæs Oppslageren var best… hvorfor? Jo fordi jeg er Nordnæsgutt. Regner med på at Laksevågs syntes at sin fanebærer var best og jeg vet at Dræggens syntes at sine gutter var best. Det er ikke greit å velge en vinner i et så patriotisk miljø :tongue:

  8. kaffen @ 21. mai 2006 - 18.15:

    Selvfølgelig spiller det ingen rolle hva folket syns, det tror jeg de fleste har oppfattet. Hvis eg går på staddaen for og se en fotballkamp, så går eg der fordi jeg intreserer meg i fotball. Ikke fordi jeg ikke har "peiling". De som går for og se på buekorpsene, og selvfølgelig konkuransen som har vært. 98% av de har ikkje peiling, bare vær klar over det folkens!

  9. padda @ 21. mai 2006 - 19.11:

    12 stk gjør ikkje feil, det å klage etter på er bare tragisk

  10. kaffen @ 21. mai 2006 - 19.28:

    Det er ikke helt riktig! Alle 12 dømmer ikke samme peongsum til samme korps. Jeg har hørt det var småpoeng som ga Sydnæs seieren. Poenget mitt er ikke å klage, det er å få frem at Sydnæstamburen ikke er alene om og være fantastisk god.

  11. Martin @ 21. mai 2006 - 19.41:

    Trond var uten tvil den beste av de!

  12. padda @ 21. mai 2006 - 20.17:

    nei eg å vet at det var jevnt men sydnæs vant å det betyr at han var best den dagen.

  13. Alex @ 21. mai 2006 - 20.52:

    Hørte ikke så godt etter når slagerene spilte…men jeg kan ihvertfall si at den riktige Fanebæreren ble kåret!
    Hans Parade vare rett og slett bare til å få bakoversveis av altså!
    Helt Utrolig, gratulerer så utrolig mye!
    😉 :tongue:

  14. heyyy @ 21. mai 2006 - 23.35:

    enig med kaffen!var ufortjent…DREGGENS!!!!!!

  15. sjef2006 @ 22. mai 2006 - 14.46:

    våkn opp folkens! tror dokkar dommarene bare ser på kor go tamburen/slageren e på å slå?
    stil, holdning og uniformering e vel så viktig. og Trond slå iallfall DrÆggens på stilen. se på bildet av dræggatamburen. hadde det regnet hadde han faen meg druknet. Trond så rett frem hele veien og var et syn for øyet

  16. sossen @ 22. mai 2006 - 14.52:

    det var vel en slager konkuranse,ikke manekeng oppvisning,men i stilen var de begge et syn og vi kan vel egentlig si at det var 2 vinnere fo GOD er de begge

  17. eh2 @ 22. mai 2006 - 14.55:

    Synes egentlig slageren fra Nordnes var best, hva angår holdning og stil. -Dræggens var ikke blant de tre beste engang, når det gjelder DET. Men på selve slåingen, kan det vel ikke være mye tvil om at den beste vant?

    Bare for å legge til, for gøy.. Syntes egentlig Slageren fra Vågens var bedre enn slageren fra Dræggens, og burde hatt den 3. plassen i finalen istedenfor ham. 🙂

  18. Renate @ 22. mai 2006 - 15.21:

    ååååh, no må dokkar slutte her! Skal eg begynne å si at Lungegaardens var kjempeflinke og sku hatt en plass i finalen?! At d ikkje var rett at de ikkje fikk d?! Lungegaardens slager var kjempeflink og, men kom ikkje til finalen.. fanebæreren kom heller ikkje til finalen. Men klager vi? Nei! Men e enig m dokkar om at d ikkje e kun utførelsen som teller, selv om d var veldig mange (både slagere og fanebærere) som brant seg på den :wassat:

  19. sossen @ 22. mai 2006 - 15.22:

    du har da iallefall ikke peiling :tongue: er ikke mulig å påstå noe sånt 🙂

  20. padda @ 22. mai 2006 - 15.48:

    Dommerne ser på stil,uniformering, teknik/Tromming og lyd, sånn at det er sagt

  21. sossen @ 22. mai 2006 - 16.20:

    akurat som for 4 år siden, var det feil slager som tok med pokalen hem, er vel ikke enkelt å dømme i en finale med 3 svært gode finnalister 🙂

  22. kaffen @ 22. mai 2006 - 17.44:

    Hvis man snakker stil, så er det intet og si på slageren fra verken Dræggens eller Nordnæs. Sydnæs vant, det har dommerene bestemt. Fortsatt ut ifra totalpakken, ser jeg Dræggens som den beste.

  23. Alex @ 22. mai 2006 - 18.14:

    Jeg er då helt enig med "eh2", Vågens slageren burde fått en finaleplass, jeg fikk helt bakoversveis når jeg hørte at en jente kunne slå så utrolig bra!
    😉
    Det er noe vi virkelig burde være stolte over, hun var kjempe flink!
    Så hvorfor ikke hun fikk en plass i finalen det vet no ikke jeg, men det burde hun seriøst ha fått!
    Kjempe bra jobbet Vågens, stå på, med håp om at et jente buekorps kommer med i finalen om 4 år! :tongue: 😉

  24. sossen @ 22. mai 2006 - 19.02:

    ja,vågens imponerte de fleste,det dkal de ha. men tamburen i Dræggen slo som en Gud. må være den beste de noen gang har hatt. ka dommerne tenkte får vi aldri vite,men vi som var der hørte kor jevnt dette var og mangen med meg mener at drægens var hakket bedre .

  25. padda @ 22. mai 2006 - 19.03:

    Har ikke noe problem med at du har din private mening. Men du sa først "folkets vinner var Dræggetamburen. Bare vær klar over det!!!!" Du er ikke i noen som helst posisjon til å utale deg på "folkets" vegne. Det verste jeg vet er folk som påstår de vet hva alle andre mener.

  26. kaffen @ 22. mai 2006 - 19.17:

    "Det verste jeg vet er folk som påstår de vet hva alle andre mener"

    Ja, dette er helt skkert noe du tenker på hver eneste dag. Jeg er heller ingen talsmann for folket. Ut ifra alle jeg har snakket med, så har alle hatt Dræggens som den beste. Da tenker jeg med en gang, han vant meningen til folket. Da har jeg også lyst til og utrykke det, siden han ikke vant konkurransen.

  27. Alex @ 22. mai 2006 - 19.51:

    Kan jeg bare spørre dere som krangler om dette med at dræggens var best osv, padda,kaffen, sossen osv….
    er dere aktive eller gamlekarer?
    bar enoe jg har lurt på… 😉

  28. sossen @ 22. mai 2006 - 19.59:

    stå på Drægge tambur. 🙂 🙂

  29. padda @ 23. mai 2006 - 14.25:

    Til kaffen. Hvorfor vil du utrykke andre sine meninger isteden for kun din egen? Da kan jo jeg bare si at "jeg har snakket med 200 stk, å de likte Sydnæs best" da har folket talt?! Tenk litt på tamburen i sydnæs, sikkert jævlig gøy for han å tenke "fortjente jeg den ikke??". Ã… si at du likte Dræggens best er helt OK, men å toppe det av med "Bare vær klar over det!!!! Folkets vinner var en Dræggen" er rett og slett frekt. Men det er jo ganske typisk at folk skal dempe gleden for andre…. Tragisk……

  30. sjef2006 @ 23. mai 2006 - 14.41:

    grunnen til at vågens ikke kom til finalen er at hun er godt passert 20 år… vet ikke hvor mye men…
    aldersgrensen på deltakerene er blitt satt til 20 år av sjefsrådet, så jeg skjønner egentlig ikke helt hvorforhun fikk lov til å delta…

  31. sossen @ 23. mai 2006 - 14.58:

    dempe gleden? hm nå må der se og godta at syndes tok pokalen,men at han IKKE er alene om å være god. ingen klarer vel å dempe gleden når han vant. poenget her er at det er en del som ikke klarer å innrømme at der var en til som var sinsykt god. er det pga.korpset han går i eller?? bare lurer!!!!

  32. sossen @ 23. mai 2006 - 17.19:

    bare en ting her om en ikke skal få komme til finalen pga. at en er over 20? hm? da burde en vel heller ikke fått komt til finalen når en har vært det før,? noen har jo fått prøvd seg flere ganger og noen har til slutt klart det og andre ikke. er det tilfelle at en av dommerene hadde en sønn med i konkuransen???? det er iallefall helt på trynet!!!

  33. padda @ 23. mai 2006 - 18.10:

    Dræggens var drit bra ingen som nekter på det overhodet. Sydnæs tamburen er nok utrolig glad, men det er sikkert ikke gøy å lese innlegg der en kar mener at, i folkets hjerter var ikke han vinneren. Personlig mener eg skansens også burde ha vært i finalen, kanon bra der å…

  34. jojo @ 23. mai 2006 - 18.47:

    Var det bare vi som sto på side linjen som hørte at både Dræggen og Nordnæs slo feil slag i finalen? Nei,la Sydnæs tamburen få nyte seieren,den var VEL fortjent.

  35. sossen @ 23. mai 2006 - 20.26:

    🙂 :smile:da burde du kansje høre en gang eller to til.?!!om du har peiling i det hele tatt så slo ikke dræggen feil i det hele tatt,og ka det lille er som gjorde at syndes vant,skulle eg veldig gjerne visst. for det kan ikke være mye. Bergen har 2 FANTASTISKE slagere og sån er det ! 🙂

  36. Alex @ 23. mai 2006 - 20.35:

    Til Sjef 2006.
    Hvis alle hadde fått utsendt rekrutter på slagerkonkuransen og sett at alderen var under 20 år så hadde de sikkert valgt en annen slager.
    Men som lungegården f.eks er aldersgrensen i buekropset 24 år, og i Vågens eller løvstakkens vet jeg ikke men aldersgrensen er over 20 år i mange buekrops og derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er alder på slagerkonk. så lenge du er aktiv. kanskje guttene rett og slett er redd for å la en jente vinne en slagerkonk. og slå resten av gutta? :wassat:

  37. Anne-Lise @ 24. mai 2006 - 02.59:

    Syns Vågens gjorde en solid innsats! Hun slo utrolig bra, og det er ikke bare patriotismen som snakker. Er rimelig sikker på at folk tidligere år har vært over 20, og korpsets øvre aldersgrense bør også ha noe å si..

    Uansett.. Bra slått!

    Sydnæs var en verdig vinner! Man kunne merke med enkelhet at han har øvd MYE siden sist..

  38. kaffen @ 24. mai 2006 - 15.06:

    Buekorps er en guttelek. Blir man over 20 år sa er man ikke gutt lenger. Dette er enda en god grunn for og skifte navn på leken til jentene i uniform.

  39. Torstein @ 24. mai 2006 - 15.27:

    Aldersgrensen er vel for å unngå at drevne slagere fra garden eller lignende kan være med.

  40. Weekend @ 24. mai 2006 - 15.58:

    Er enig at folk kan være uenig, men usaklige ting må man få lov til å være uenig i 😉

    De aller, aller fleste buekorpsene har en aldersgrense på 21 år. Noen har til og med høyere. Det må med andre ord være opp til hvert enkelt buekorps å avgjøre hva som er akseptabel alder.

    At man er over 20 og har vært med i garden, har forsåvidt ingenting å si. Hva med de som er 17 og har gått i musikkorps i 10 år? Skal de også nektes? I garden kan man forøvrig også komme om man er 18, bare så det er sagt.

  41. padda @ 24. mai 2006 - 18.03:

    Vågens fikk lov pga de fikk ikke beskjed før de kom på festplassen…

  42. sossen @ 24. mai 2006 - 18.43:

    HALLOO!!nå har jeg fått hørt igjenom finalen et par ganger og hva skjedde egentlig.??hva har dommerene tenkt på?

  43. pompel @ 24. mai 2006 - 20.49:

    Når det gjelder slager konkuransen på lørdag så er den ferdig, vinneren er kåret og løpet er kjørt.Men jeg har allikevel lov å utrykke min mening om dømmingen.Jeg vet at det ble dømt for 4 disipliner Uniform,stil,tromme og tromming
    Jeg tar utgangspunkt i at seieren stod mellom sydnæs og dræggens Når det gjelder uniform hadde begge stilige uniformer altså dødt løp.Når det gjelder stil mener jeg begge hadde en meget god stil Kansje drægge tamburen skulle ha sett mer frem,men sydnæs tamburen gjorde store grimaser under drillingen sin i tilleg glemte han å hilste ikke før han begynte i finalen,altså 1 trekk på dræggen og 2 på sydnæs.
    Når det gjelder trommen slo dræggetamburen på et dobbelt skinn som er laget med det formål å skape en "feit" lyd hvis det blir stilt ordentlig jeg syntes den trommen var meget god.sydnes tambuern slo på et enkelt skinn noe som gir en spinklere lyd ,dette kom klart å tydelig frem i og med at skinnet var knallhardt.derfor mener jeg dræggen sin tromme var best.
    Trommingen : Begge 2 slo en 2 slagsdrill med meget god presisjon ,jo jevnere denne type drill blir slått desto bedre blir flyten. ikke det at sydnæs slo hakkete men jeg syns dræggen slo jevnere.når det gjelder tempoet hadde dræggen mer marsjtempo og han holdt det stødigere underveis.og i sum hadde han en mindre masete gjennomføring.
    det var det 😉

  44. sossen @ 24. mai 2006 - 21.46:

    ja det kan umlig bare ha vært tidligere tamburer iden jurien der!?var det 1.gang dræggen var i finalen og derfor fortjente de ikke å vinne? eg e flau…………………

  45. Weekend @ 24. mai 2006 - 22.06:

    Som jeg sier, det er lov til å være uenig. Jurysammensetningen som er nå, er absolutt den beste som er mulig å få til. Dommerne dømmer på de kriterier som bør dømmes på, og den rette vinner kåres. Dette er sett utifra et gjennomsnitlig buekorpssyn. Det vil alltid være uenighet, og noen vil ha sin favoritt. Personlig mener jeg Dræggens var det lille hakket bedre i finalen, men jeg har ingenting å utsette på vinneren. Jeg vet at det var utrolig jevnt, og det bør det også være i en slik finale.

  46. padda @ 25. mai 2006 - 04.31:

    Hurra weekend! er slik man sier sin mening… du mener Dræggens var hakke bedre. Måten du sier det på får poeng i min bok… Flott og diplomatisk

  47. padda @ 25. mai 2006 - 04.36:

    Ps.. Weekend sier sin mening uten å ligge til, hva alle folk han har snakket med mener….Er alt eg ber om.. se og lær…

  48. padda @ 25. mai 2006 - 04.38:

    sossen: "ja det kan umlig bare ha vært tidligere tamburer iden jurien der!?var det 1.gang dræggen var i finalen og derfor fortjente de ikke å vinne? eg e flau…………………"

    Ka mener du???

  49. sossen @ 25. mai 2006 - 10.34:

    ka eg mener jo .som sakt no så VAR dræggen "hakket" bedre og det må være noe så sykt som det at de ikke vant. :wassat:men eg mener iallefall at det er de som har vunnet, iallefall i mitt buekorps hjerte 🙂

  50. Weekend @ 25. mai 2006 - 10.46:

    Det var langtifra sykt at Dræggens ikke vant, for det var utrolig jevnt. Drillingen var like bra, tempoet var bra på begge, stilen var bra, trommen var god så det var lite som skilte. Personlig mener jeg at Sydnæs slår marsjen feil, og burde blitt trekt for det. Men som jeg sier, det er ikke urettferdig, det er ikke feil avgjørelse; det er rett og slett utrolig jevnt og positivt at alle ikke er enig. Men ingen tvil, seieren var fortjent..

  51. Radney @ 25. mai 2006 - 10.59:

    Jeg er enig med Weekend her. Han fra Sydnæs sammen med de fleste andre slår tredje verset feil, men den beste var vel til syvende og sist Sydnæs sin tambur. Når det gjelder fanebærer konkurransen så undrer jeg meg på hvorfor både Dræggens og Nordnæs gikk til finalen…

  52. sossen @ 25. mai 2006 - 11.06:

    🙂 :smile:sa ikke det var sykt. Ja vinneren var kjempe GOD. men jeg er sikker på at det er en "syk" grunn. Det lille "hakke" burde avgjøre saken. (om dommerene var kvalifisert til å dømme dette)

  53. Weekend @ 25. mai 2006 - 11.40:

    Nå vet jeg at det ikke var alle dommerne som var like godt "kvalifisert", men samtlige hadde ihvertfall gått et par år som slager. Uansett så slo det likt ut på alle deltakerne.

    Jeg ser frem til neste BKD, med nye deltakere, nye diskusjoner og forhåpentligvis flere aktive buekorpsgutter og gamlekarer. Så noen potensielle vinnere om 4 år på lørdag, så håper de fortsetter videre!

  54. Alex @ 25. mai 2006 - 12.58:

    er det noen som vet hvem som kom på 4. plass? for det må no ha vært ganske kjipt for den personen som lå akkurat en under til å komme i finalen… :tongue:

  55. Weekend @ 25. mai 2006 - 14.05:

    Jeg tipper Nygårds, Fjeldets, Skansens eller Wesselengens på 4 plass. Hvem det ble, er uvesentlig i grunnen :laughing:

  56. kaffen @ 25. mai 2006 - 14.21:

    Når det gjelder fanebærerkonkurransen så mener jeg finalistene var helt ok. Men at nivået har gått delvis ned siden sist gang, nivået på slagerkonkurransen har gått opp. Mener ikke nødvendighvis at slagerene har blitt bedre og slå, men det var iallefall betydelig flere denne gangen som kunne slå "solo". Hvis det skulle vært en 4 plass så mener jeg Skansens kunne fåt den. Var han tambur i Skansens forresten, noen som vet?

  57. Holly @ 25. mai 2006 - 15.05:

    Han som slo er tambur i Skansens.

  58. Bauta @ 26. mai 2006 - 09.36:

    Jeg synest det var passelig merkelig at fanebæreren i Dræggen kom til finalen.
    Han subbet jo "halve"fanen i bakken på formiddagen.
    Jeg synest det var flere andre som gjorde bedre parader en Dræggen.
    Men det spørs om ikke det bør endres på regler fram til neste Buekorpsenes dag.
    De som går med senket fane kontra de med hevet,har en langt tyngre oppgave.
    Jeg synes særlig at paraden til Skuteviken var bedre en både Dræggen og Laksevåg sin,men at den beste var Nordnes

  59. kaffen @ 26. mai 2006 - 12.06:

    Du er sikkert aktiv eller gamlekar i Skutevikens, jeg sto og hørte Skutevikens rope brend fanen til Dræggens. Dette fordi duskene hadde vært nær bakken, noe som forøvrig ikke har noe å si. Skuteviksguttene ville sikkert satt pris på hvis måten Fritjof Wilborn sa det på ble virkelighet. "Flaggbæring". Sett flagget i koppen og marsjer fremover.

  60. Radney @ 26. mai 2006 - 13.48:

    Det er mye tyngre å ta paraden senket en hevet så det burde kanskje vært litt forandringer på reglene der. Skuffende at ikke fanebæreren til Løvstakkens gikk til finalen. Han tok paraden mesterlig.

  61. Renate @ 26. mai 2006 - 22.31:

    Gjorde han d?! Stresset ikkje han litt då? Løvstakkens fanebærer e flink, men syns ikkje han var helt på topp på lørdag. KAn godt være eg så veldig dårlig fra ståpunktet mitt såklart 🙂 MEN d var mange ikke-gode fanebærere der for å si d ¨sånn! ble nesten flau av noen 🙁 *ikkje stygt ment asså, kan jo bli slengt drit om sjøl* :crying:

  62. Renate @ 26. mai 2006 - 22.33:

    Må også få legge til at dommerne tok i hvert fall LITT hensyn m tanke på hevet og senket fane. Om det var to stk som gikk like fint, men ene hadde fanen nede, fikk den personen bedre poeng enn den som hadde hevet fane. Fanemedaljer på 300gr blir lett til noen kg med en gang fanen blir senket–

  63. pompel @ 26. mai 2006 - 23.21:

    Du skuffer meg weekend, du sier i ene svingen at dræggens var hakket bedre i neste sving mener du seieren var fortjent.E du redd for å velge side ?

  64. Weekend @ 27. mai 2006 - 00.09:

    Ikke redd for velge side. Det er 12 dommere i finalen, og snittet av disse 12 avgjorde finalen. Jeg kan utmerket mene noe annet, og står for det, men det tar ikke bort faktum at den som vant var god. Han har vært min favoritt i hele år (og fjor), men jeg syntes han skuffet stort i innledende runder. Han løftet seg kraftig opp i finalen, og viste at han kan tromme. Derfor mener jeg at seieren var fortjent, selv om jeg personlig mener altså at Dræggens var hakket bedre i finalen.

  65. pompel @ 27. mai 2006 - 00.15:

    Eg driter 100-0 i dommerne for eg hakkje respekt for en av de eg kan ta me med finalevidoen og vise den foran samilige hvis de tør og forklare kor hen i marsjen dræggen tapte

  66. sossen @ 27. mai 2006 - 00.24:

    ja riktig og når noen mener marsjen skal slåes slik og andre mener slik og fanen skal bæres sån eller sån , ka e riktig, ka e galt??? kordan skal det da avgjøres. dommereene bør være enig i det og korpsene bør få klarhet i det før bd. om 10 dommere mener det ene og 5 det andre ,ka då??????????????????????????????????

  67. Weekend @ 27. mai 2006 - 00.54:

    Fordelen med å ha dommere fra hvert korps, er at man får snittet til å dømme. Det vil alltid være uenighet om det ene og det andre, men det er uten tvil den beste måten å dømme på. Om det er noen dommere som ikke er like mye kvslifisert som andre, går utover alle som trommer.

    Det er ikke snakk om at Dræggen tapte en finale, det er mer snakk om at Sydnæs vant og var dermed det lille hakket foran (ifølge snittet).

    Når det gjelder fanebærer konkurransen, så er det representanter fra alle korps også her. Dermed blir det snittet som teller. Så vidt jeg vet, så tar flesteparten paraden med fanen senket. Dersom kvaliteten er bra på disse, så vil også disse vinne. Det som ikke er bra, er måten paraden blir gjennomført på. Hornblåsere som ikke kan blåse har ingenting der å gjøre. Det er mye bedre å bruke musikkorps, evt en dyktig slager til å drille. Da har man ihvertfall takten.

  68. sossen @ 27. mai 2006 - 01.18:

    Jada,jada, men helt alvorlig Weekend, eg og mener at sydnæs var drit god, men det lille hakket vi snakker om og at noen tar sei kraftig opp i finalen? ka er det som teller egentlig,kem som sjerper seg mest,eller kem som slår best? synes du snakker litt forbi deg selv her innimellom,men,men . dommerene har talt og det er det . syndnæs vant og eg gratulerer! ja og når det gjelder fanebærerkonkuransen ;hornblåserene var så elendig at den konkuransen var bare en stor vits. alt burde taes om igjen med musikk. men også her ken vi bare gratulere! 🙂

  69. Weekend @ 27. mai 2006 - 10.02:

    Enig! Dommerne har talt. Vi kan alle ha våre meninger, men poenget mitt er at måten dommerpanelet er satt sammen på nå, er den absolutt beste sammensetningen. Den blir rettferdig, uansett hva jeg eller deg mener om resultatet. Desverre er det et par finaler som ikke har hatt slik dommersammensetning, noe som har ført til enda heftigere diskusjoner enn dette 🙂

    Vil forøvrig påpeke at de to største positive overraskelsene på lørdag, var Nordnæs og Skansens. Jeg hadde ikke forventet at noen av de skulle slå så bra. Det er positivt at konkurransen er større! Skuffelsen i år er nok Wesselengens, som for første gang i historien ikke er kvalifisert til finalen. Det var nok litt ventet, men dog litt skuffende.

  70. Radney @ 27. mai 2006 - 11.42:

    Det er klart det er best med en dommer fra hvert buekorps. Nå det gjelder hornblåserne til Nordnæs og Dræggens så er det veldig dårlig kvalitet. Hun fra Løvstakkens var eneste som kunne blåse og var vel derfor hun ble plukket ut til å blåse i finalen.

  71. Renate @ 27. mai 2006 - 11.50:

    Ja, hun var flink!! Mektig imponert! 😉

  72. sossen @ 27. mai 2006 - 13.02:

    UANSETT ER DOMMERPANELET IKKE GODT NOK, NÃ…R EN SER AT EN SLÃ…R JEVNT OG TRUTT HELE VEIEN OG DEN SOM MÃ… TA SEG KRAFTIG SAMMEN SKAL FÃ… POENG FOR DET. ? DET MÃ… DA VÆRE SOLEKLART AT DEN BESTE HORNBLÃ…SEREN SKAL BLÃ…SE,FOR HUN VAR GOD HELE VEIEN OG DA MÃ… OGSÃ… DEN SOM ER "hakket" BEDRE ENN DEN ANDRE OGSÃ… VINNE?? hm.. lurer på ka "dommerene" tenkte på asså…..

  73. Radney @ 27. mai 2006 - 14.20:

    Nå slo han fra Sydnæs også godt og jevnt i innledende runde akkurat som Dræggens og Nordnæs. De tre som kom til finalen fortjente plassen. At Sydnæs trakk det lengste strået var nok med liten margin i en finale som var utrolig jevn.

  74. ela024 @ 02. mars 2008 - 21.04:

    :smile:[b][/b]to år til neste